Sunday, June 6, 2010

ragam

Macam macam kan ragam manusia ni. Ada yang elok ada yang buruk. Kalau hidup seorang dalam dunia ni tak kisah lah buruk macamana pn. Tapi lain ceritanya bila hidup bermasyarakat, bila ramai yang ada depan mata. Ada saja yang perlu difikirkan demi menjaga hubungan dengan manusia di sekeliling. My mak taught me to always be smiling even when hurting inside, sebab bukan tanggungjawab orang lain untuk rasa kesakitan yang kita ada. Bukan nak hipokrit atau jadi plastik, tapi taknak bebankan orang lain. Lebih baik simpan seorang kot daripada menyusahkan lagi ramai orang. Tapi ada kesannya. Sakit tu makin memburuk dalam diri. Pandai pandailah cari jalan penyelesaian sampai sakit tu hilang dari hati.

Ada pula manusia yang jenis suka minta simpati. Bangga bila ramai yang kesian. Kalau ada satu hal yang even xpenting pun, nak diadukan kpada semua manusia lain. Bila hal diadukan, maksudnya dalam sedar tak sedar orang yg diadu tu mestilah termasuk dalam cerita, kan? Makin besarlah jadinya masaalahnya. Bila pulak nak selesai? Hmm..

Ada jugak manusia yang perasan. Perasan cantik, perasan hensem, perasan baik, perasan bagus, perasan suci, perasan popular, perasan bertanggungjawab, perasan perfect, perasan waras. Face the fact. Takada seorang pun yang sempurna dalam dunia. Jangan lah bila dapat sikit kesenangan, perasaan bangga diri mula jadi setinggi KLCC. Jika tahu setitik ilmu, kongsilah dengan manusia lain. Jangan riak, jangan sombong.

Kita hidup tak lama di sini. Kita jugak sebenarnya tak punya masa nak sentiasa memperbetulkan keadaan. Benda dah lepas buat apa nak diulang, kalau dah tau hasilnya tetap sama. Benda yang baru jangan pulak takut nak cuba, mungkin itu turning point untuk hidup kita, menjadi lebih bercahaya dari sbelumnya. Ape pun, kita jalani hidup ni untuk diri sendiri, bukan untuk manusia yang ada di sekeliling. Buatlah apa yang kita nak, asalkan diri sendiri yang dapat rasa erti manisnya hidup ni.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...