Friday, May 25, 2012

Sedikit Info Berkaitan JIN

Assalamualaikum.
Dalam aku ber-going-through newsfeed kat fb tadi, ade la jumpa info ni. So, aku decide untuk meng-share jugak di sini. Sama-sama kita mendapat sedikit ilmu ya :)

KULIAH JIN : UST. HJ. ISMAIL KAMUS
1) Jin berasal dari Jan (Bapak Jin) dan gelarannya Azazil. Dicipta dari api (biru), dan telah beramal puluh ribu tahun lamanya .

2) Apabila Allah swt. memerintahkannya supaya tunduk menghormati Nabi Adam, mereka telah ingkar. Allah swt. melaknat dan perintah turun ke bumi.

3)Jin terbahagi kepada dua iaitu Jin Islam dan Syaitan. Jin Islam pula terbahagi kepada dua iaitu Jin Islam(Soleh) dan Jin Tidak Islam (Tidak Soleh). Syaitan yang turun kesemuanya jahat (tidak Islam).

4) Makanannya dari Api (Asap). Itu sebab orang-orang Melayu dilarang mengunakan kemenyan kerana Jin paling suka dengan asap yang busuk. Tetapi orang-orang melayu ini degil, suka sangat dengan asap kemenyan. Beliau menambah, orang-orang yang suka hisap rokok itu, adik-beradik jin lah tuu. (terkena?? hahaha..)

5) Tempat tinggal Jin seperti di awan, sungai, hutan, lombong, laut, tempat-tempat tinggi (KLCC), tandas dan kubur.

6) Beliau menasihat apabila ingin buang air di perjalanan (contohnya jalanraya), perlu baca " SalaMun, 'Ala Sulaiman, Fil 'alamin." Mengikut sirahnya jin sangat takut dengan Nabi Sulaiman. Orang-orang Melayu suka sangat membaca ucapan, "Ampun Datuk, Anak cucu tumpang lalu" Masa bila pulak jin dapat pangkat datuk. Dan masa bila pula, kita jadi cucu cicit jin !!!! (terkena lagi?? hahaha..)

7) Jin tidak mengetahui akan alam ghaib, itu sebab jika ada dukun atau bomoh yang tahu menilik-nilik nasib, pembohong...." Sirahnya apabila Nabi Sulaiman, memerintahkan jin untuk membina istananya, sehingga Nabi Sulaiman meninggal pun jin tidak perasan/tahu. Semasa itu Nabi Sulaiman duduk di kerusinya dengan tongkat kayu. Dan jin tekun membuat kerja di hadapan-nya. Sehingga anai-anai memakan tongkatnya dan tongkat tersebut reput dan jatuh serta Nabi Sulaiman pun jatuh, maka barulah tahu oleh jin bahawa Nabi Sulaiman telah mangkat.

8) Manusia juga dilarang membuang air di lombong-lombong yang airnya tenang, terutama di waktu tengah malam. Jin suka mandi di situ, waktu itu. Di larang juga buang air di lubang-lubang (tanah).

9) Rumah-rumah yang lama tidak berpenghuni atau rumah yang baru siap belum duduk lagi, jin suka tinggal di situ. Sebelum duduk rumah baru, di galakkan membaca surah Al-Baqarah, sehingga habis. Jin lari selama 3 hari. Tidak perlu tepung tawar bagai.... orang melayu suka sangat menepung tawar !!!

10) Jika budak menangis tengah-tengah malam, azankan 7-10 kali, jika tidak bacakan ayat Kursi dengan cara 9 kali henti (tekniknya)

uzz31

8 comments:

JungRara said...

pernha terbaca ni..tp pastu terlupa..
tq for sharing..skunk dah teringat balik..hihi

P U C A T said...

ouh nice info :)
thanx 4 sharing.

Aesya Zealous said...

ohh.. thanks.. maklumat yg berguna. bertambah ilmu hari ni :)

diana said...

rupanya..
banyak yang akak belum tau pasal jin...
terima kasih..:)

oakleyses said...

nike free, polo ralph lauren, longchamp outlet, louis vuitton outlet, gucci handbags, replica watches, jordan pas cher, ray ban sunglasses, nike free run, prada outlet, tiffany and co, prada handbags, polo ralph lauren outlet online, louis vuitton outlet, louis vuitton outlet, burberry pas cher, kate spade outlet, christian louboutin outlet, oakley sunglasses, jordan shoes, longchamp outlet, nike roshe, longchamp outlet, ray ban sunglasses, nike air max, ugg boots, oakley sunglasses, louis vuitton, christian louboutin shoes, oakley sunglasses, longchamp pas cher, uggs on sale, nike air max, ugg boots, christian louboutin, christian louboutin uk, air max, ray ban sunglasses, oakley sunglasses wholesale, louis vuitton, chanel handbags, tory burch outlet, louboutin pas cher, tiffany jewelry, nike outlet, replica watches, polo outlet, sac longchamp pas cher, michael kors pas cher

oakleyses said...

nike tn, hollister uk, nike air force, hollister pas cher, michael kors outlet online, oakley pas cher, uggs outlet, sac vanessa bruno, mulberry uk, michael kors outlet online, timberland pas cher, michael kors outlet online, hogan outlet, nike air max uk, nike roshe run uk, kate spade, true religion outlet, vans pas cher, michael kors, michael kors, michael kors outlet, uggs outlet, abercrombie and fitch uk, ray ban pas cher, sac hermes, polo lacoste, michael kors outlet online, coach purses, ralph lauren uk, lululemon canada, burberry outlet, michael kors outlet, nike blazer pas cher, michael kors outlet, converse pas cher, coach outlet store online, coach outlet, ray ban uk, true religion outlet, nike free uk, true religion outlet, replica handbags, north face, nike air max, new balance, guess pas cher, north face uk, true religion jeans, burberry handbags

oakleyses said...

hermes belt, iphone cases, asics running shoes, north face outlet, timberland boots, lululemon, bottega veneta, hollister clothing, mont blanc pens, new balance shoes, chi flat iron, mcm handbags, giuseppe zanotti outlet, soccer shoes, ray ban, converse outlet, nike trainers uk, jimmy choo outlet, instyler, soccer jerseys, insanity workout, longchamp uk, ferragamo shoes, herve leger, vans, ghd hair, p90x workout, nike air max, beats by dre, nfl jerseys, hollister, abercrombie and fitch, louboutin, vans outlet, babyliss, baseball bats, gucci, wedding dresses, north face outlet, mac cosmetics, nike air max, nike roshe run, hollister, valentino shoes, nike huaraches, ralph lauren, lancel, oakley, reebok outlet, celine handbags

oakleyses said...

ugg uk, ugg pas cher, louis vuitton, canada goose outlet, moncler, coach outlet, thomas sabo, ugg,uggs,uggs canada, moncler uk, canada goose jackets, swarovski crystal, karen millen uk, louis vuitton, pandora jewelry, montre pas cher, canada goose uk, canada goose, hollister, wedding dresses, juicy couture outlet, louis vuitton, canada goose outlet, moncler, supra shoes, ugg, moncler, pandora uk, canada goose outlet, louis vuitton, moncler, pandora charms, links of london, louis vuitton, moncler outlet, marc jacobs, moncler outlet, swarovski, doudoune moncler, canada goose, ugg,ugg australia,ugg italia, juicy couture outlet, pandora jewelry, replica watches, toms shoes, canada goose

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...