Sunday, January 19, 2014

Recovery Period


Assalamualaikum.

Tahun 2014 saya disapa dengan satu dugaan. Saya dijangkiti virus varicella yang mengakibatkan demam campak a.k.a chickenpox. OMG kau ni dah umur 23 tahun baru kena penyakit ni?

Yes, imma baby indeed. Better treat me like one :P

Masa memula nak dapat chickenpox ni saya demam dalam 3-4 hari camtu. Demam bukan jenis demam teruk yang pakej batuk selsema tu, tapi jenis demam "seram sejuk" terutama sekali waktu malam. Rasa mcm sejuk, tapi bila tido selubung jadi berkuap pulak. So keadaan tu telah mengakibatkan saya confuse nak tido cara yang macam mana. Sedih betul.

Then, lepas demam dah kebah, rasa cam confident la pagi tu bersiap2 nak pergi kerja. Belek2 muka kat cermin, rasa pelik kenapa muka cam penuh dengan bijik2, "pehh banyak pulak jerawat kau sekarang ni, kau pehall?" Haa tu kata hati saya dalam separuh rasa taksenang. Lepastu baru perasan, rupa2nya satu badan dah penuh dengan bijik2 air, ada yang besar, ada yang kecik. bila picit rasa sakit2 gatal. Uihh rasa dia memang epic gila, tak keruan jadi. Terus pegi klinik, n disahkan positif chickenpox. Dapat MC seminggu. Muehehehe. Nasib baik tak buat video MC seminggu eyesores chickenpox.

Dalam masa proses pemulihan dari blisters satu badan yang terasa miang2 gatal ni, banyak pantang larang yang kena ikut, yela benda ni naik sampai muka, kalau tak jaga elok2, parut dia tak hilang okay, TAK HILANG *nightmares*

Yang paling utama, jangan makan kicap, orang kata nanti parut jadi hitam. Sampai sekarang saya masih belum makan kicap lagi, belum confident. Orang cina cakap pantang mau 100 hari. Uihh. Pastu saya jugak amalkan tiap2 hari minum air kelapa muda, beli sebijik2 tu baru air real, dapat makan isi dia sekali. Air kelapa ni katanya fungsi utk cepat keluarkan semua virus yang ada dalam badan, so takde la tertinggal dalam badan yang berisiko dapat jangkitan lagi lain kali. Lagi satu, kalau dah bijik2 lepuh tu keluar semua dalam masa sama, cepatla sembuh. Gitew.

Pantang lain: tak boleh makan seafood dengan ayam. Haa memang diet betul saya 3-4 hari tu. Makan bubur sayur. Ada sehari tu, bila bijik chickenpox ni dah mcm nak kering, boleh pulak "ter"makan ayam seketul (saja gatal adeh) lepas tu dah berair balik parut ni, sengal betul. Nasib baik tak jadi pape, terus stop sekejap makan protein. Orang demam campak ni jugak katanya tak boleh kena hujan, sebab nanti parut tak hilang. I dunno, tapi ikut jela kan, kang pandai2 sendiri, parut tak hilang, sendiri jugak menyesal hehe.

Alhamdulillah, dengan izinNya saya sembuh, tak sampai 2 minggu pun, blisters ni semua kering. Yang kat muka dah tak berapa nampak, sebab saya amalkan tiap malam sebelum tidur, saya sapu minyak Bio-oil kat muka. Nampak perubahan dia, kulit lama yang rosak cepat diganti kulit baru. :)

Gambar takde transfer masuk laptop, so ganti dengan gambar Beast ajela. Pun bolehh.

Bye!

Now listening: Katy Perry- Unconditionally


uzz31

1 comment:

Atiqah Wadiah said...

Alamakkk..lately ni pon sy rasa seram sejuk jgk..mlm2 mesti rasa sejuk..tp biji2 xder plak naik..hurmmmmm

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...